МЕДИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ КОНТРОЛЬ

ОРГАНІЗАЦІЯ МЕДИЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ В ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ.
Медичне обслуговування учнів навчальних закладів здійснюється відповідно до Основ законодавства України про охорону здоров'я, Законів України "Про загальну середню освіту", «Про професійно-технічну освіту», "Про охорону дитинства" тощо.
Відповідно до статті 37 Закону України  «Про професійно-технічну освіту» учень, слухач професійно-технічного навчального закладу мають право на безоплатні медичне  обслуговування,   користування   засобами  лікування, профілактики захворювань та зміцнення здоров'я. Слід звернути увагу на наказ МОЗ України, МОН України від 20.07.2009 року №518/674 «Про забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах», згідно з яким необхідно заповнити кадрами існуючі вакансії посад медичних працівників лікувально-профілактичних закладів з організації медичної допомоги учням у загальноосвітніх навчальних закладах, вжити заходів щодо покращення оснащення медичних кабінетів відповідно до діючих вимог.Медичне обслуговування учнів навчальних закладів включає: проведення обов'язкових медичних профілактичних оглядів; проведення профілактичних щеплень згідно з їх календарем після лікарського огляду; здійснення профілактичних та оздоровчих заходів під час навчання; надання невідкладної медичної допомоги; організацію госпіталізації за наявності показань та інформування про це батьків або осіб, які їх замінюють.Державними санітарними нормами рекомендовано розміщення медичного блоку/кабінету на першому поверсі. Передусім на дверях медичного кабінету має бути табличка з читабельним відповідним надписом «Медичний кабінет», «Медичний пункт». У медичному кабінеті на видному місці повинна бути інформація для пацієнтів (зазначимо, що пацієнтом є не тільки хвора особа, а й будь-яка здорова дитина, яка звертається з метою отримання інформації чи з профілактичною метою).Приміщення має бути добре освітленим природним світлом та забезпеченим лампами штучного освітлення. Відносна вологість повітря має бути 40–60 %, температура повітря в медичних кабінетах — 21–23° C.Медичний блок/кабінет повинен бути забезпечений холодним та гарячим водопостачанням, мати окрему кімнату особистої гігієни, обладнану унітазом та умивальником.Керівник навчального закладу має пам’ятати, що у навчальному закладі є медичний кабінет, який повинен працювати відповідно до загальнодержавних Ліцензійних умов провадження діяльності з медичної практики. Керівництво освітнього закладу має право вимагати дотримання положень Ліцензійних умов, сприяти виконанню окремих їхніх положень, а у разі недотримання допомагати медичним працівникам якнайшвидше усунути недоліки.Обов'язкові медичні профілактичні огляди учнів навчальних закладів проводяться щороку медичними працівниками у присутності батьків або осіб, які їх замінюють, у лікувально-профілактичних закладах. Довідку лікувально-профілактичного закладу про результати проведеного обов'язкового медичного профілактичного огляду батьки або особи, які їх замінюють, надають медичному працівникові навчального закладу. Під час обов'язкових медичних профілактичних оглядів лікарі оглядають учнів та проводять обстеження, роблять висновок про стан їх здоров'я, визначають групу для занять фізичною культурою, дають рекомендації щодо додаткових обстежень, лікування (за наявності показань), профілактичних щеплень, режиму, харчування та здійснення інших заходів.Профілактичні щеплення згідно з їх календарем після лікарського огляду проводять у медичному кабінеті медичні працівники навчального закладу із залученням медичних працівників лікувально-профілактичного закладу або у лікувально-профілактичному закладі. Профілактичні щеплення згідно з їх календарем проводяться за згодою одного з батьків або особи, що їх замінює.Узагальнена інформація про результати обов'язкових медичних профілактичних оглядів та загальний стан здоров'я учнів навчальних закладів щороку доводиться до відома педагогічного персоналу.Відповідно до чинних норм законодавства, медичний кабінет повинен бути укомплектований засобами медичного призначення та лікарськими засобами для надання першої та невідкладної медичної допомоги. Нижче в додатку наводиться перелік необхідного устаткування, обладнання, виробів медичного призначення та лікарських засобів.Чинним законодавством України передбачено, що загальноосвітні навчальні заклади повинні бути укомплектовані кваліфікованими кадрами середніх медичних працівників, лікарів-педіатрів, які направлені керівництвом районних дитячих медичних закладів. З 1 вересня 2012 року набув чинності наказ Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 року №1204 «Про затвердження типових штатних нормативів професійно-технічних навчальних закладів», відповідно до якого у ПТНЗ введена посада «лікар» (при контингенті понад 800 учнів), посада «сестра медична» або «фельдшер» на навчальний заклад, якщо медичне обслуговування ПТНЗ не здійснюється закладами охорони здоров’я.Всі організаційні питання, що виникають у роботі медичних працівників чи щодо забезпечення нормального функціонування медичного кабінету, вирішуються спільно з директором (його заступником) ПТНЗ та завідувачем відділення й медичними працівниками. Наприклад, визначення часу для проведення профілактичних щеплень, необхідність у доукомплектуванні медичного кабінету обладнанням чи витратними матеріалами, проведення санітарно-просвітницької роботи, забезпечення нагляду за учнями під час карантину, облік та зберігання медичних книжок співробітників ПТНЗ тощо.Одним із організаційних питань, що має бути спільно вирішено, є визначення часу роботи медичних працівників у ПТНЗ, тому що режим роботи ПТНЗ та лікувально-профілактичної установи можуть не збігатися у часі. Крім того, до посадових обов’язків і лікаря, і медичної сестри входять певні обов’язки, які потребують їхньої присутності (окремо чи спільно), наприклад, у поліклініці, СЕС тощо. Зазначимо, що відповідно до Наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження норм робочого часу для працівників закладів та установ охорони здоров’я» № 319 від 25 травня 2006 р., працівники закладів охорони здоров’я мають відпрацьовувати по 38,5 годин на тиждень (по 7 год. 42 хв. на день). Виходячи з цієї норми, організовується робота медичного пункту.Кожні п’ять років усі лікарі та медичні сестри проходять планове  підвищення кваліфікації. Програмою безперервної освіти медичних працівників передбачено також їхню участь у семінарах, конференціях та інших науково-практичних заходах. Крім того, медичні працівники також можуть бути тимчасово відсутніми через хворобу. Тому керівництво ПТНЗ має узгоджувати заміну медичних працівників на період їхньої тимчасової відсутності.У випадку попередньо запланованих медичних заходів у ПТНЗ, які передбачають наявність лікаря чи медичної сестри, наприклад, проведення щеплень, лікувально-профілактична установа має направити медичного працівника, який замінить тимчасово відсутнього колегу.Ще одна проблема, з якою стикаються керівники лікувальних та навчальних закладів районів, сіл та селищ, — недоукомплектованість штату медичного закладу необхідним медичним персоналом. Таку організаційну проблему повинні вирішувати керівники медичної установи і ПТНЗ разом із місцевою адміністрацією та обласним управлінням охорони здоров’я. На період, поки до навчального закладу не буде направлено лікаря-педіатра (найчастіше саме лікарські посади є вакантними), медичне обслуговування ПТНЗ має забезпечити фельдшер або медична сестра з найбільшим досвідом практичної діяльності. Для проведення лікарського огляду також залучаються лікарі-педіатри, що обслуговують інші навчальні заклади (за графіком).

ДОДАТОК

Перелік устаткування, обладнання та виробів медичного призначення
медичного кабінету навчального закладу (табель оснащення)
1. Письмовий стіл 1–2 шт.
2. Стільці 4–6 шт.
3. Ширма 1 шт.
4. Кушетка 1 шт.
5. Шафа канцелярська 1–2 шт.
6. Шафа аптечна 1 шт.
7. Медичний столик зі скляною покришкою:
а) із набором інструментарію для щеплення 1 шт.
б) із засобами для надання невідкладної допомоги 1 шт.
8. Холодильник (для вакцин і медикаментів) 1 шт.
9. Умивальник 1 шт.
10. Відро з педальною кришкою 1 шт.
11. Ваги медичні 1 шт.
12. Ростомір медичний 1 шт.
13. Спірометр 1 шт.
14. Динамометр ручний 1 шт.
15.Лампа настільна для офтальмологічного і отоларингологічного дослідження 1 шт.
16. Таблиця для визначення гостроти зору 1 шт.
17. Тонометр 1 шт.
18. Фонендоскоп 2 шт.
19. Бинт маленький 2 шт.
20. Бинт великий 2 шт.
21. Джгут гумовий 4–6 шт.
22. Шприци одноразові з голками:
– 2.0 мл 10 шт.
– 5.0 мл 10 шт.
– 10.0 мл 5 шт.
23. Пінцет 1–2 шт.
24. Термометр медичний 20–25 шт.
25. Ножиці 2 шт.
26. Грілка гумова 1–2 шт.
27. Міхур для льоду 1–2 шт.
28. Лоток фігурний 5 шт.
29. Шпатель металевий 40 шт.
30. Шини (Крамера, Дитерихса) пластмасові для верхніх кінцівок 10 шт.
31. Ноші (носилки) 1 шт.
32. Кварц тубусний 1 шт.
33. Окуляри в дитячій оправі (ДР 56–58 мм) з лінзами в 1 дптр. 1 шт.
34. Поліхроматичні таблиці для дослідження кольорового зору Е.Б. Рабкіна 1 шт.
35. Плантограф дерев’яний  1 шт.
36. Килимок (1 м х 1,5 м) 1 шт.
Табель оснащення медичних пунктів медикаментами та
перев’язувальними матеріалами із розрахунку на 100 учнів (на 1 рік)
1. Розчин йоду спиртовий 1 фл. /50 мл
2. Розчин брил. зеленого спирт. 2% 1 фл. /50 мл
3. Розчин перекису водню 3% 3 фл. /150 мл
4. Настій валеріани 2 фл. /50 мл
5. Краплі м’ятні 2 фл. /50 мл
6. Парацетамол табл. 3 уп.
7. Цитрамон табл. 2 уп.
8. Папазол табл. 2 уп.
9. Активоване вугілля 5 уп.
10. Калія перманганат 1 фл.
11. Фурацилін табл. 1 уп.
12. Мед. клей БФ–6 1 фл.
13. Трубчатий бинт № 1 5 шт.
14. Трубчатий бинт № 2 5 шт.
15. Бинт стерильний 10х5 2 шт.
16. Бинт нестерильний 10х5 2 шт.
17. Серветки стерильні 1 пач.
18. Вата 1 шт. /по 100 г
19. Лейкопластир катуш. 1 шт.
20. Марлеві пов’язки 10 шт.
21. Сода питна 1 пач.
22. Розчин аміаку 20% 1 по 50 г
23. Хлорамін 1 пач./по 100 г
24. Спирт етиловий 70% 200 г

Перелік лікарських засобів для надання невідкладної допомоги
1. Атропін, 0,1% 3 амп.
2. Кордіамін, амп. 1 уп.
3. Еуфілін 2,4% 1 уп.
4. Преднізолон 2 амп.
5. Адреналін 0,1% 1 уп.
6. Кофеїн 10% 1 уп.
7. Супрастин 2% 1 уп.
8. Фізіологічний розчин в амп. 2 уп.
9. Аміназин 2,5% 2–3 амп.
10. Розчин магнезії 25% 1 л
11. Димедрол 1% 2 уп.
12. Анальгін 50% 2 уп.
13. Новокаїн 0,25% 3 уп.

14. Піпольфен 2,5% 2–3 амп
Медико-педагогічний контроль включає:
1.Оцінка стану здоров’я з подальшим розподілом учнів на медичні групи (основну, підготовчу, спеціальну) для проведення занять з фізичної культури, що здійснюється лікарем навчального закладу за результатами:
· щорічного медичного обстеження (біологічний вік, рівень та гармонійність фізичного розвитку, наявність хронічних захворювань чи вад розвитку, кількість випадків гострої захворюваності за минулий рік);
· функціональних проб з дозованим фізичним навантаженням (визначення рівня функціонального стану організму);
· оцінки фізичної підготовленості учня (рівень розвитку рухових навичок).
2. Планування роботи з фізичної культури для проведення уроків (занять) із фізичної культури .
3. Медико-педагогічні спостереження за різними формами фізичного виховання у навчальному закладі.
4. Контроль за санітарним станом місць проведення занять із фізичної культури у навчальному закладі.
Медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням учнів ставить за мету оптимізацію рухової активності дитини. Він здійснюється медичними та педагогічними працівниками й забезпечується матеріально-технічною, правовою, нормативною інформаційною базою та бюджетним фінансуванням.
Основними завданнями медико-педагогічного контролю є:
· визначення рівня фізичного розвитку, стану здоров’я, функціональних можливостей організму та рівня розвитку рухових навичок і якостей учня з метою диференціації засобів і форм фізичного виховання та дозування фізичного навантаження;
· систематичне спостереження за динамікою показників фізичного розвитку, стану здоров’я та розвитку локомоторної функції дитини під впливом фізичних вправ, загартування та інших засобів біокорекції з метою оцінки їх оздоровчого ефекту;
· профілактика, виявлення та лікування передпатологічних змін, що виникають при нераціональному використанні фізичних вправ, травмуванні; проведення санітарно-профі­лактичної роботи та валеологічне виховання учнів.
Основними формами медико-педагогічного контролю є:
· медичне обстеження учнів, визначення стану здоров’я, рівня розвитку локомоторної функції організму, фізичної підготовленості як основи для формування медичних груп для проведення уроків (занять) із фізичної культури;
· медико-педагогічні спостереження під час уроків, змагань та інших форм фізичного виховання;
· санітарний нагляд (попередній та поточний) за місцями проведення уроків та інших форм фізичної культури;
· диспансерний облік учнів, які за станом здоров’я займаються у підготовчій та спеціальній медичних групах;
· медичні консультації з питань фізичного виховання;
· медичний супровід змагань, туристичних походів тощо;
· профілактика спортивного травматизму;
· санітарно-просвітницька робота;
· контроль за ефективністю організації фізичного виховання у навчальному закладі.
Важливим розділом медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням є лікарсько-педагогічні спостереження (ЛПС), що проводяться лікарем разом із вчителем безпосередньо під час уроків (занять) з фізичної культури. У ході ЛПС вирішуються такі завдання:
· ознайомлення з навчально-методичною документацією (класний журнал, робочий план та план реалізації навчального матеріалу (ЗНЗ), конспект уроку);
· контроль розподілу дітей за станом здоров’я на медичні групи для проведення уроків (занять) із фізичної культури (виховання);
· оцінка методики проведення уроків (занять) із фізичної культури, матеріально-технічного забезпечення та відповідності обладнання й інвентарю віковим нормам;
· оцінка гігієнічних умов місць проведення уроків (занять) із фізичної культури, (температура та вологість повітря, ефективність вентиляції, рівень освітленості, якість і своєчасність вологого прибирання приміщень, дотримання правил техніки безпеки, наявність засобів першої медичної допомоги тощо);
· контроль за відповідністю одягу та взуття виду фізичної активності учнів;
· контроль дотримання вікових норм в плануванні фізичного навантаження;
· вивчення реакції організму дітей на фізичне навантаження.
У разі необхідності за результатами ЛПС проводиться корекція планування процесу фізичного виховання та дозування фізичних навантажень учнів.
Оцінку ефективності фізичного виховання слід проводити за допомогою:
спостережень та опитувань, що дозволяють оцінити ступінь розвитку втоми за зовнішніми ознаками.

Немає коментарів:

Дописати коментар

ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ

ДО УВАГИ УЧНІВ! Дивись розділ  "ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ"